Wednesday, September 19, 2012

ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ုနဲ႔ ဗြီအုိေအ သီးသန္႔ေတြ႔ဆုံ ေမးျမန္းခန္း (ရုပ္/သံ)


ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေခါင္းေဆာင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ဟာ အေမရိကန္အသံ ႐ုံးခ်ဳပ္ကို အဂၤါေန႔က လာေရာက္ၿပီးေတာ့ ဗီြအိုေအ (ျမန္မာပိုင္း) မိသားစုေတြနဲ႔ တရင္းတႏွီးေတြ႔ဆံုၿပီးေတာ့ ၾသဝါဒ စကားေတြလည္း ေျပာဆိုခဲ့ပါတယ္။ ႏိုဘဲလ္ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆုရွင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ဗီြအိုေအ (ျမန္မာပိုင္း) အႀကီးတန္း အယ္ဒီတာ ဦးေက်ာ္ဇံသာက သီးသန္႔ ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခြင့္လည္း ရခဲ့ပါတယ္။ ဒီေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခန္းကို အျပည့္အစံုတင္ျပေပးထားပါတယ္။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ခင္ဗ်ား။ အခုလုိ က်န္းက်န္းမာမာေတြ႔ရလို႔ အထူး ဝမ္းသာပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ဗီြအိုေအကို ေတြ႔ဆံုေမးျမန္းခြင့္ ေပးတဲ့အတြက္လည္း အထူး ေက်းဇူး တင္ပါတယ္။ ပထမဦးဆံုးေမးခ်င္တဲ့ေမးခြန္းကေတာ့ လူတုိင္းစိတ္ဝင္စားတဲ့ ျမန္မာႏုိင္ငံ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲေရးနဲ႔ ပတ္သက္တဲ့ေမးခြန္းပါ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရးဆိုတာ အသံသာ ၾကားေနရတယ္။ တကယ္တန္း ေျပာင္းလဲသြားတာ ဘာမွ မေတြ႔ရေသးဘူးလို႔ လူေတြက ေျပာၾကပါတယ္။ တခ်ဳိ႕ကလည္း စာနယ္ဇင္း လြတ္လပ္မႈေတြ နည္းနည္းပါးပါး ရွိလာတယ္၊ လူေတြ ေျပာရဲဆိုရဲ ရွိလာတယ္ ဆိုၿပီးေတာ့လည္း ေျပာၾကပါတယ္။ ..ဆိုေတာ့ ဒီ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈ အေျခအေနနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ရဲ႕ သေဘာထားကို ၾကားပါရေစခင္ဗ်။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လံုးဝ မရွိဘူးဆိုတာ မဟုတ္ပါဘူး။ ျပဳျပင္ေျပာင္း လဲေရး ရွိပါတယ္။ ဒါေပမဲ့လည္း ျပည္သူေတြအတြက္ အမ်ားႀကီးေတာ့ ထပ္ၿပီးေတာ့ လိုေသးတာေပါ့ ေနာ္။ က်မတို႔ႏုိင္ငံဟာ တကယ္ပဲ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံတခုျဖစ္ဖို႔၊ ဒီမုိကေရစီ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခု ျဖစ္ဖို႔ ဆိုလို႔ ရွိရင္ေတာ့ ထပ္လုပ္စရာေတြ ရွိေသးတာေပါ့။ ဒါေပမဲ့ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး လံုးဝမရွိဘူး ဆိုတာေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေတာ့ နည္းနည္း တဘက္ေစာင္းနင္းအျမင္လို႔ က်မ ထင္ပါတယ္။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ျပည္သူလူထုထဲကို ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲေရး ေရာက္လာဖို႔အတြက္ အဓိက ဘာေတြလုပ္ဖို႔ လိုေနပါလဲခင္ဗ်။ ေလာေလာဆယ္မွာ။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ လိုတာေတြကေတာ့ အမ်ားႀကီးပဲ၊ အဓိက ကေတာ့ က်မတို႔ ျပည္သူ ေတြက ဆင္းရဲေနတဲ့အေျခအေနကို ပိုၿပီးေတာ့ ေကာင္းလာေအာင္ လုပ္ရမယ္။

လက္ေတြ႔က်က် ေျပာရမယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ က်မရဲ႕ ေကာ့မႉးၿမိဳ႕နယ္မွာ ဆင္းၿပီး ေလ့လာတဲ့အခါက်ေတာ့ သိပ္ၿပီး အေရးႀကီးေနတာ ဘာလဲဆိုေတာ့ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးရယ္၊ အလုပ္ရရွိေရးရယ္၊ ေရရရွိေရး- ေရရရွိေရးေတာင္မွ က်မတို႔ႏုိင္ငံအေနနဲ႔က ေနရာအေတာ္မ်ားမ်ားမွာ အခက္အခဲတခုပါပဲ။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရးေပါ့။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေနာက္တခါ- ဥပေဒျပဳ အာဏာပိုင္အဖဲြ႔ျဖစ္တဲ့ လႊတ္ေတာ္ေပါ့ခင္ဗ်ာ။ အစ တုန္းကေတာ့ ruber stamp လို႔ အဂၤလိပ္လုိ ေျပာၾကတယ္။ လက္ညႇိဳးေထာင္၊ ေခါင္းၿငိမ့္ ပါလီမန္သာ ျဖစ္တယ္၊ အခု အဲဒီထက္ တုိးတက္မယ့္ အရိပ္အေယာင္ နည္းနည္းမ်ား ေတြ႔လာရပါၿပီလား။ တေလာတုန္းက သူတို႔က ဖဲြ႔စည္းပံု ခံု႐ံုးကို သူတို႔ရဲ႕ဆႏၵနဲ႔ ဖယ္ရွားႏုိင္ခဲ့တယ္ဆိုေတာ့ - ဒါေပမဲ့လည္း တခ်ဳိ႕က Executive နဲ႔ ရဲ႕ legislature နဲ႔ ပုဂၢဳိလ္ေရး ၿပိဳင္ဆိုင္မႈသာ ျဖစ္တယ္လို႔လည္း သံုးသပ္ၾကပါတယ္။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ က်မေတာ့ ဒီလိုလို႔ မထင္ပါဘူး။ ဒါဟာ ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရ လုပ္ပုိင္ခြင့္နဲ႔ ဆိုင္တဲ့ဟာပဲ။ ဒါလည္း ေျပာတဲ့မိန္႔ခြန္းေတြကို ဦးေက်ာ္ဇံသာ ေသေသခ်ာခ်ာ နားေထာင္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္ ဥပေဒပိုင္းဆိုင္ရာ က်မတို႔ အမ်ဳိးသား ဒီမိုကေရစီအဖဲြ႔ခ်ဳပ္ ကိုယ္စားလွယ္ေတြကလည္း ဝင္ၿပီးေတာ့ ေျပာတာရွိပါတယ္။ ဥပေဒေၾကာင္းအရ ဘယ္လို ဘယ္လို ျဖစ္ခဲ့တယ္ဆိုတာကို။ အဲဒီေတာ့ လက္ညႇိဳးေထာင္ ေခါင္းၿငိမ့္ဆိုတာကေတာ့ ဘယ္ဟုတ္ႏိုင္မလဲ။ ဘာျဖစ္လို႔လဲ ဆိုေတာ့ က်မတို႔ NLD ရွိေနတယ္ေလ။ က်မတို႔က လက္ညႇိဳးေထာင္၊ ေခါင္းၿငိမ့္မွ မလုပ္ဘဲ။ အဲလုိမလုပ္တဲ့ တျခား ကိုယ္စားလွယ္ေတြလည္း ရွိပါတယ္။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ဆုိေတာ့ အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲတန္းေပါ့ေလ။ လႊတ္ေတာ္ ဥကၠ႒နဲ႔ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ရွိတယ္ဆိုတာကေရာ အလားအလာ ေကာင္းပါသလား။ ႏုိင္ငံတခုရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးစံနစ္အတြက္ healthy ျဖစ္ပါသလား။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ ဒီဟာကေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးအျမင္နဲ႔ ဝိုင္းျမင္တာ မေကာင္းပါဘူး။ တကယ္ဆိုလို႔ရွိရင္ ဒီလုိ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးပိုင္းဆိုင္ရာနဲ႔ ဥပေဒျပဳပိုင္းဆိုင္ရာၾကားထဲမွာ ေျပာရတာ၊ ဆိုရတာ ျငင္းရတာ၊ ခုန္ရတာ ျဖစ္တယ္ဆိုတာ - ဒါ ဒီမုိကေရစီႏုိင္ငံေတြမွာ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထ ရွိတာပဲ။ အခု ဒီ အေမရိကန္ ျပည္ေထာင္စုမွာေတာင္မွ ဘတ္ဂ်က္နဲ႔ပတ္သက္လို႔ အုပ္ခ်ဳပ္ပိုင္းဆိုင္ရာနဲ႔ ဥပေဒျပဳပိုင္း ဆိုင္ရာမွာ ျငင္းၾက၊ ခုန္ၾကနဲ႔ တခ်ိန္တခါတုန္းက ဆိုလို႔ရွိရင္ ဝန္ထမ္းေတြေတာင္မွ လခမေပးတာအထိ ျဖစ္သြားတယ္မို႔လား။ ..ဆိုေတာ့ အဲဒါမ်ဳိးကေတာ့ ျဖစ္ေလ့ျဖစ္ထပဲ။ တခုေတာ့ ရွိတာေပါ့၊ က်မတို႔ႏုိင္ငံအတြက္ ဒီမိုကေရစီ လုပ္ပံုလုပ္နည္းေတြက သိပ္ၿပီးေတာ့ စိမ္းေနေသးတဲ့ အခါက်ေတာ့ ဒီဟာေတြကို အစိုးရိမ္လြန္တဲ့ဟာေတြလည္း ရွိတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ေဘးကလည္း ဝိုင္းၿပီးေတာ့ ပုဂၢိဳလ္ေရးျပႆနာလို႔ ျဖစ္ေပၚေအာင္လို႔ ျမင္ၾကလို႔ပဲလား၊ အဲလိုျဖစ္ေအာင္လို႔ တိုက္တြန္းၾကလို႔ပဲလား။ ဒါမ်ဳိးေလးေတြကေတာ့ ရွိတာေပါ့။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေနာက္တခုက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေရြးေကာက္ပဲြဝင္တုန္းက အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္သံုးခုျဖစ္တဲ့ ဖဲြ႔စည္းပံုကို ျပင္မယ္၊ စစ္တပ္ရဲ႕ပါဝင္မႈကို တျဖည္းျဖည္း ဖယ္ရွားႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္၊ ေနာက္ၿပီးေတာ့ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရႏုိင္ေအာင္ ႀကိဳးစားမယ္ဆိုတာ၊ အဲဒီ ကိစၥေတြကို ေဆာင္ရြက္ႏိုင္ေအာင္ ႀကိဳးစားဖို႔ ကိစၥေရာ အေတာ္ ခရီးေဝးပါ ေသးသလား။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ က်မတို႔ နည္းနည္း ျပန္ျပင္ရမယ္။ က်မတို႔ ပထမဦးဆံုးက တရား ဥပေဒစိုးမိုးေရးလို႔ ေျပာပါတယ္။ ေနာက္ၿပီးေတာ့မွ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၊ ၿပီးေတာ့ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံ ဥပေဒ စိုးမိုးေရး။ အဲဒီမွာ က်မတို႔က အဓိက က ဖဲြ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ စိုးမိုးေရး - ျပဳျပင္ေရးေပါ့ေနာ္။ ျပဳျပင္ေရးမွာ တပ္ကို ဖယ္ရွားမယ္ဆိုတာဟာ အဓိက မဟုတ္ပါဘူး။ ဖဲြ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒဟာ ဒီမုိကေရစီ စံႏႈန္း စံထားေတြနဲ႔ ကိုက္ညီေအာင္လုပ္ဖို႔ ပါပဲ။ အဲလို လုပ္တဲ့ေနရာ မွာ က်မတို႔ဟာ တပ္မေတာ္နဲ႔ ပူးေပါင္း ေဆာင္ရြက္သြားခ်င္တယ္ဆိုတာကို ရွင္းရွင္းလင္းလင္း ေျပာ ထားၿပီးပါၿပီ။ ေျပာထားၿပီးသား ျဖစ္ပါတယ္။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ..ဆိုေတာ့ အဲဒီဟာေတြကို ေဆာင္ရြက္ဖို႔ အလားအလာ-တရားဥပေဒ စုိးမိုးေရး ေဆာင္ရြက္မယ့္ကိစၥတို႔၊ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကိစၥတို႔ေရာ ေတာ္ေတာ္ေလး ခရီးေရာက္ပါၿပီလား။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို က်မတို႔ ပထမထားတဲ့ အေၾကာင္းရင္းက ဘာလဲဆိုေတာ့ တရားဥပေဒမရွိဘဲနဲ႔ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးဆိုတာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူးလို႔ ယူဆလို႔ ပါ။ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးကို တန္ဖိုး မထားလို႔ မဟုတ္ပါဘူး။ အဲဒီေတာ့ တရားဥပေဒစုိးမုိးေရး ရရွိဖို႔ ဆုိေတာ့ အခု က်မက တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး ေကာ္မီတီဥကၠ႒ဆိုေတာ့ ဒါ- အလားအလာေကာင္း တယ္လို႔ ေျပာရမွာေပါ့။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေနာက္တခုက ဒီေန႔ ေန႔လည္က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ ေျပာတာလည္း ၾကားလိုက္ရပါတယ္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္တို႔ဟာ အစိုးရမဟုတ္ဘူး။ အစိုးရလိုအပ္တဲ့ အကူအညီကို ၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ေပးမယ္ဆိုတာ ဒီေန႔ ေျပာသြားပါတယ္။ တုိင္းရင္းသားေတြ အေတာ္ မ်ားမ်ားက ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ပါဝင္ၿပီး ေစ့စပ္ေပးရင္ ပိုၿပီးေတာ့ ခရီးေရာက္မယ္၊ သူတို႔ရဲ႕ တုိင္းရင္းသားျပႆနာေျဖရွင္းေရးမွာ တကယ္ပဲ ယံုၾကည္ၾကပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္ရဲ႕ သေဘာထားေကာ ဘယ္လုိမ်ား ရွိပါသလဲ။ အဲဒီကိစၥမွာ ဝင္ေရာက္ ေျဖရွင္းေပးႏုိင္မယ့္ အေျခအေနရွိပါသလား။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ က်မကလည္း လုပ္ေပးႏုိင္သမွ် လုပ္ေပးခ်င္တာပဲ။ ဒါေပမဲ့ ဒီဟာ- ဟာ တုိင္းရင္းသားေတြနဲ႔ အစိုးရၾကားမွာ ဆံုးျဖတ္ရမယ့္ကိစၥျဖစ္တယ္။ မနက္ကလည္း က်မ ေျပာခဲ့ ပါတယ္။ က်မတို႔အေနနဲ႔ ဒီလို အေျခအေနမွာ ႏုိင္ငံေရးအျမတ္ မထုတ္ခ်င္ဘူး။ အေရးႀကီးတာက က်မတို႔ ႏုိင္ငံမွာ ျပည္တြင္းၿငိမ္းခ်မ္းေရး ရဖို႔၊ ဒီလုိ ျပည္တြင္း ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရဖို႔ က်မတို႔ တကယ္ကို ကူညီႏုိင္ဖို႔ ဆိုလို႔ရွိရင္ တုိင္းရင္းသားေတြေရာ၊ အစိုးရဘက္ကေရာ လုိလားရမယ္။ အဲဒါမွ က်မတို႔က ဝင္ၿပီးေတာ့ ကူညီႏုိင္မွာ။ က်မတို႔အဖဲြ႔ ႏုိင္ငံေရးအျမတ္ထုတ္ဖို႔ က်မတို႔သာ လုပ္ေပးမွျဖစ္မယ္ဆိုတဲ့သေဘာနဲ႔ က်မတို႔ မလုပ္ခ်င္ ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့လည္း တကယ္ပဲ ႀကိဳးပမ္းမႈေတြရွိေနလုိ႔ရွိရင္ အဲဒီႀကိဳးပမ္းမႈေတြကို ထိခိုက္တဲ့ အလုပ္မ်ဳိးလည္း က်မတို႔ မလုပ္ခ်င္ဘူး။ ဒါေပမဲ့ အခ်ိန္မေရြး အဆင္သင့္ပဲ၊ က်မတို႔ကို သံုးခ်င္တယ္ ဆိုရင္ သံုးပါ။ ဒါေပမဲ့ ႏုိင္ငံအတြက္သံုးတယ္ဆိုတာ လိုလိုခ်င္ခ်င္နဲ႔ လက္ခံရမယ့္ ကိစၥပါ။

 ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ သမၼတဦးသိန္းစိန္ အပါအဝင္ အစိုးရအဖဲြ႔ဝင္ေတြက အစတုန္းက ေျပာ တာက တုိင္းရင္းသားျပႆနာ ေျဖရွင္းေရးအတြက္ ေတြ႔ဆံုေဆြးေႏြးမယ့္ရင္ျပင္ဟာ လႊတ္ေတာ္ျဖစ္ တယ္၊ လႊတ္ေတာ္ကတဆင့္သာ ေဆြးေႏြးႏုိင္မယ္လို႔ ၾကားရပါတယ္။ တုိင္းရင္းသားေတြကေတာ့ အဲလို မဟုတ္ဘဲနဲ႔ မ်က္ႏွာစံုညီေတြ႔ခ်င္တယ္၊ သံုးပြင့္ဆိုင္ေတြ႔ခ်င္တယ္၊ ဒုတိယပင္လံုဆိုၿပီးေတာ့ အသံထြက္ လာပါတယ္။ ဆုိေတာ့ ဘယ္လမ္းဟာ ပိုၿပီးမွန္ကန္မယ္၊ လႊတ္ေတာ္မွာ ေျဖရွင္းႏုိင္မယ့္ အလားအလာ ေရာ ရွိပါသလား။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ အဲဒီဟာက လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ တုိင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြ အမ်ားႀကီးရွိပါတယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာ တုိင္းရင္းသားကိုယ္စားလွယ္ေတြနဲ႔ တုိင္းရင္းသား ကိစၥေတြ ကို ေဆြးေႏြးတာေတြ၊ ဘာေတြလည္း ရွိလည္း ရွိခဲ့ပါတယ္။ တင္လည္းတင္ျပတာေတြလည္း ရွိပါ တယ္။ လႊတ္ေတာ္ထဲမွာေတာ့ လႊတ္ေတာ္နည္း လႊတ္ေတာ္ဟန္နဲ႔ တိုင္းရင္းသား ကိစၥေတြကို ကိုင္တြယ္ ေနပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ခုနက ေျပာသလိုေပ့ါေနာ္။ တခ်ဳိ႕က အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ကေနၿပီးေတာ့ လႊတ္ေတာ္ အတြင္းမွာသာ ေျဖရွင္းရမယ္ေျပာတယ္။ ဒါေပမဲ့ တုိင္းရင္းသားေတြက အျပင္မွာ စၿပီးေျဖရွင္းရမယ္-စသျဖင့္- အဲဒါမ်ဳိးေတြက်ေတာ့ ညႇိယူရမယ္။ အေပးအယူလုပ္ရမယ္။ က်မ ခဏခဏေျပာပါတယ္။ က်မတို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံေရးမွာဆိုလို႔ရွိရင္ negociated compromise ေပါ့ေနာ္။ ညႇိႏႈိင္းေဆြးေႏြးၿပီးေတာ့ အေပးအယူ အေလွ်ာ့အတင္းလုပ္တဲ့ ယဥ္ေက်းမႈ က အင္မတန္မွ အားနည္း တယ္။ အဲဒီယဥ္ေက်းမႈကို တည္ေဆာက္ရမယ္။ ပဋိပကၡျဖစ္ေနတဲ့ အဖဲြ႔ အစည္းေတြ၊ ပုဂၢိဳလ္ေတြ ဆိုလို႔ ရွိရင္ ႏွစ္ဘက္လံုးက နားလည္ရမွာက ကုိယ္လုိခ်င္တာ ၁၀၀% ရမွ လုပ္မယ္ ဆိုလုိ႔ရွိရင္ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ အေပးအယူလုပ္ရမယ္။ အေပးအယူလုပ္ဖို႔ ပထမဦးဆံုး ေဆြးေႏြး ညႇိႏႈိင္းရမယ္၊ တုိင္ပင္ရမယ္။ အဲဒီပံုစံနဲ႔ပဲ သြားရမွာပဲ။ ဒါ ဒီမိုကေရစီပဲ။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ ေနာက္တခုက အခု အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုကိုလာတဲ့ ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ အေမရိကန္ျပည္သူေတြ၊ အေမရိကန္အစိုးရကို ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္အေနနဲ႔ ေပးခ်င္တဲ့၊ ေျပာ ခ်င္တဲ့ message စကားက ဘာပါလဲခင္ဗ်။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ အဓိကေျပာခ်င္တဲ့စကားကေတာ့ က်မတို႔ဟာ ဒီမုိကေရစီ အျပည့္ အဝေတာ့ မရေသးဘူး။ က်မတို႔ဟာ ဒီမုိကေရစီလမ္းကို စၿပီးေတာ့ ေလွ်ာက္ေနၿပီ။ က်မတို႔ ႏုိင္ငံဟာ တကယ့္ကို ဒီမိုကေရစီကို အေျခခံတဲ့ လူ႔အဖဲြ႔အစည္းတခု ျဖစ္ခ်င္လို႔ရွိရင္ ဒီမုိကေရစီ အေဆာက္ အအံုနဲ႔ ခိုင္မာခ်င္လို႔ရွိရင္ လုပ္စရာေတြ အမ်ားႀကီးရွိေသးတယ္။ အဲဒီေတာ့ အဲဒီလုပ္ငန္း ေတြမွာ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက မိတ္ေဆြေကာင္းတဦးအေနနဲ႔ က်မတို႔နဲ႔ ဝုိင္းဝန္းၿပီးေတာ့ ေဆာင္ ရြက္တာကို လိုလားတယ္။ ေနာက္တခုကလည္း က်မတို႔ ေလွ်ာက္ခဲ့ရတဲ့ ၾကမ္းတမ္းတဲ့ ဒီမုိကေရစီ လႈပ္ရွားေရးခရီးမွာ က်မတို႔ ဒီမုိကေရစီအတြက္ လႈပ္ရွားခဲ့တဲ့ အဖဲြ႔အစည္းေတြကို ကူညီေပးခဲ့တဲ့ အတြက္၊ ေထာက္ခံေပးခဲ့တဲ့အတြက္လည္း အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု အစိုးရေရာ၊ ျပည္ သူေတြေရာ ေက်းဇူးတင္တယ္ဆိုတာ က်မ လာေျပာဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုက ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ လာၿပီး ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံခ်င္ တယ္၊ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔သင့္ျမတ္ေအာင္ ဆက္ဆံခ်င္တယ္ဆိုတဲ့ ဆႏၵဟာ သူတို႔ႏုိင္ငံရဲ႕ အက်ဳိးစီးပြား အတြက္ အဓိကအားျဖင့္ တ႐ုတ္ကို ကာကြယ္ခ်င္လို႔ဆိုၿပီးေတာ့ သံုးသပ္တာေတြ ရွိတာေပါ့ေလ။… ဆိုေတာ့ သူတုိ႔ဆႏၵနဲ႔မ်ား သိပ္ၿပီးေတာ့ ဆႏၵေစာေနၾကသလား၊ အဲဒါေၾကာင့္မ်ား ေဒၚေအာင္ဆန္း စုၾကည္က သိပ္ၿပီးေတာ့ ဆႏၵမေစာၾကပါနဲ႔လို႔ ေတာင္းေနရသလားဆိုတာ စဥ္းစားမိပါတယ္။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ ဘယ္လိုပဲေျပာေျပာေပါ့ေနာ္။ က်မတို႔ႏုိင္ငံရဲ႕အေန အထား- ႏိုင္ငံ ႏွစ္ႏုိင္ငံရဲ႕ ဆက္ဆံေရးဆိုတာဟာ Geo Politics ေပါ့ေနာ္။ ပထဝီႏုိင္ငံေရးကလည္း ဘယ္လိုမွ လြတ္ကင္းလို႔ မရဘူး။ ေနာက္ၿပီး အရင္အစဥ္အလာေတြကလည္း လြတ္ကင္းလို႔မရဘူး။ အဲဒီအခါ က်ေတာ့ က်မတို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံဟာ အိႏိၵယနဲ႔ တ႐ုတ္နဲ႔ ေနာက္- အေရွ႕ေတာင္ အာရွၾကားမွာ ရွိတဲ့ ႏုိင္ငံျဖစ္ေနတယ္။ အဲဒီလုိ ဆက္ဆံေနရတဲ့ႏုိင္ငံမွာ ပတ္ဝန္းက်င္က အင္အားႀကီးတ့ဲ ႏုိင္ငံေတြ ရဲ႕ အေနအထားကို ထည့္တြက္တယ္ဆိုတာ ဒါ သဘာဝက်ပါတယ္။ ဒီလို တ႐ုတ္ႏုိင္ငံရဲ႕ အေနအထား ကို ထည့္မတြက္ဘဲနဲ႔ ျမန္မာႏုိင္ငံနဲ႔ဆက္ဆံရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အဲလိုေတာင္းဆိုျခင္းဟာ ဘယ္လိုမွ သဘာဝ မက်ပါဘူး။ ဒါေပမဲ့ အဲဒီဟာကို ထည့္တြက္လို႔ က်မတုိ႔ကို ထိခုိက္ေစတယ္လို႔လည္း သံုးသပ္စရာ အေၾကာင္းမရွိပါဘူး။ က်မတို႔ကိုယ္တုိင္ကလည္း က်မတို႔ရဲ႕ အိမ္နီးနားခ်င္းႏုိင္ငံေတြနဲ႔ အဆင္ေျပေစခ်င္တယ္။ အ ဆင္ေျပေျပလည္း ေနခ်င္တယ္။ ဒီေတာ့ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအေနနဲ႔လည္း တ႐ုတ္ျပည္ေထာင္စုႏုိင္ငံတို႔၊ အိႏၵိယႏုိင္ငံတို႔နဲ႔ အဆင္ေျပၿပီးေတာ့ ေကာင္းေကာင္းမြန္မြန္ဆက္ဆံေရး တည္ေဆာက္ခ်င္တယ္လို႔ ယံုၾကည္တယ္။ အဲဒါေၾကာင့္မို႔လို႔ က်မတို႔က အားလံုးအတြက္ အက်ဳိးရွိမယ့္ ႏုိင္ငံေရးမူေတြကို ခ်မွတ္ၿပီးေတာ့ သြားရမွာ ပဲ။ ဟိုလူနဲ႔တည့္လို႔၊ ဒီလူနဲ႔မတည့္လို႔ - ဒါမ်ဳိးဟာ အင္မတန္မွ ေသးသိမ္တဲ့အျမင္ေတြပဲလုိ႔ က်မ ထင္ပါတယ္။

ဦးေက်ာ္ဇံသာ။ ။ က်ေနာ္ ေနာက္ဆံုးတခု ေမးခြင့္ျပဳပါ။ အဲဒါက ရခုိင္ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္ခဲ့တဲ့ Communal Violence လူအုပ္စုခ်င္း အၾကမ္းဖက္ ပဋိပကၡေတြ ျဖစ္ခဲ့တာနဲ႔ပတ္သက္ၿပီးေတာ့ လူ႔အခြင့္အေရး အဖဲြ႔ဆိုတဲ့ အဖြ႔ဲ တခ်ဳိ႕က ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ကို ေဝဖန္ၾကပါတယ္။ ဒီကိစၥမွာ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္ တက္တက္ႂကြႂကြ မေျပာပါလားဆိုၿပီး။

 ေဒၚေအာင္ဆန္းစုၾကည္။ ။ တက္တက္ႂကြႂကြ မေျပာပါလား- ဆိုတာက ဘာကို အေျခခံၿပီး ေျပာ တာလဲေတာ့ မသိဘူးေပါ့ေနာ္။ က်မဆိုလို႔ရွိရင္ ပေရာ္ဖက္ဆာ ကင္တားနားနဲ႔လည္း ေတြ႔ခဲ့တယ္။ ဟုိတေလာဆိုရင္လည္း တူရကီႏုိင္ငံေရးဝန္ႀကီးနဲ႔ေတြ႔တယ္။ ဒီကိစၥေတြကို ေသေသခ်ာ ခ်ာ ေဆြးေႏြးၾကတယ္။ လူ႔အခြင့္အေရး ဘယ္ေလာက္အေရးႀကီးတယ္ဆိုတာ ေျပာတယ္။ က်မတို႔ရဲ႕မူက လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ တရားဥပေဒစုိးမိုးေရးဆိုတာ ခဲြဲျခားလို႔ မရဘူး။ လူ႔အခြင့္အေရး ေၾကညာစာတမ္း နိဒါန္းမွာကို ပါၿပီးသား၊ လူ႔အခြင့္အေရးကို တရားဥပေဒစိုးမိုးျခင္းနဲ႔ ကာကြယ္ရမယ္၊ ေစာင့္ေရွာက္ရမယ္ဆိုတာ ပါၿပီးသားပဲ။

ဒါေပမဲ့ က်မတို႔ကေနၿပီးေတာ့ အခုအခ်ိန္ခါမွာ ၿငိမ္းခ်မ္းေရးရေအာင္လို႔ ပဋိကၡေတြၿငိမ္းေအာင္လို႔ လုပ္ေနတာဟာ အစိုးရအဖဲြ႔အစည္းက လုပ္ေနတာ။ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႔က လုပ္ေနတာ။ အဲဒီ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖဲြ႔က လုပ္ေနတဲ့ကိစၥေတြကိုလည္း က်မတို႔က ထိခိုက္ေအာင္မလုပ္ခ်င္ဘူး။ တကယ္ပဲ တခုခုလုပ္ႏုိင္လို႔ရွိလို႔ရွိရင္ က်မတို႔ လုပ္ေပးမယ္။ ဒါေပမဲ့ ကိုယ္က မလုပ္ႏုိင္ဘဲနဲ႔ သက္သက္ေဝဖန္တဲ့ အလုပ္ေတြလည္း က်မတို႔ မလုပ္ခ်င္ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့လည္း တဘက္နဲ႔ တဘက္ ပဋိပကၡ ပိုၿပီးေတာ့ ႀကီးပြားေစမဲ့ အမ်က္ မုန္းတီးမႈေတြ ပိုၿပီးေတာ့ ေထာင္လႊားေစမယ့္ အေျပာေတြလည္း က်မတို႔ မေျပာခ်င္ဘူး။ ဒီလုိ မေျပာလို႔ ဘက္လိုက္ၿပီးေတာ့ မေျပာလို႔ က်မတို႔ကို မေက်နပ္ဘူးဆိုရင္ေတာ့လည္း က်မတို႔ ခံရမွာပဲ။ က်မ လန္ဒန္မွာတုန္းကေပါ့ေနာ္။ အဲဒါကေတာ့ ကခ်င္ျပည္နယ္မွာ ျဖစ္ေနတဲ့ကိစၥနဲ႔ ပတ္သက္လို႔ပါ။ ကခ်င္လူငယ္တေယာက္က က်မကို ထၿပီးေတာ့ ေဝဖန္ပါတယ္။ က်မက ဘာျဖစ္လုိ႔ တပ္ကို Condemnation ေပါ့ေနာ္။ သူက အဲဒီလိုသံုးတယ္။ ဘာျဖစ္လို႔ မ႐ႈတ္ခ်သလဲေပါ့ေနာ္။ က်မက ေျပာတယ္။ က်မတို႔က Condemnation အလုပ္ လုပ္ခ်င္တာ မဟုတ္ဘူး။ Reconciliation အလုပ္ကို လုပ္ခ်င္တာ။ ျပန္လည္ရင္ၾကားေစ့ေရး အလုပ္ကို လုပ္ခ်င္တာ။ ဘယ္သူ႔ကိုမွ ႐ႈတ္ ခ်ၿပီးေတာ့ တုိက္ခိုက္တဲ့အလုပ္ကို လုပ္ခ်င္တာ မဟုတ္ဘူး။

ဒီလိုလုပ္ျခင္းအားျဖင့္ ျပန္လည္ ရင္ၾကားေစ့ေရးဆိုတာ မျဖစ္ႏုိင္ဘူး။ ဒီအတိုင္းပဲ က်မတို႔ကေန ႏွစ္ဘက္စလံုးကို ၾကည့္တဲ့ေနရာမွာ လူ႔အခြင့္အေရးနဲ႔ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရးကို အေျခခံၿပီးေတာ့ က်မတို႔ၾကည့္မယ္။ ဘယ္ဘက္ကိုမွ ကိုယ့္ရဲ႕ ႏုိင္ငံေရးအက်ဳိးအျမတ္ထြက္ေရးအတြက္ ဘက္လုိက္ၿပီးေတာ့ ေျပာတာမ်ဳိး က်မတို႔ မလုပ္ဘူး။

 ဒီလုိ ဘက္လုိက္ၿပီး ေျပာတာဟာ ပဋိပကၡေတြကို ေျပၿငိမ္းသြားေစမွာ မဟုတ္ ဘူး။ ေနာက္ၿပီးေတာ့လည္း အခု အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ကေန ႀကိဳးစားေနတဲ့ ကိစၥေတြကိုလည္း မၿပီးေျမာက္ေသးခင္ကို က်မတို႔အေနနဲ႔ ပ်က္စီးေအာင္လို႔၊ အခက္အခဲျဖစ္ေအာင္လို႔ လုပ္ဖို႔ က်မတို႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ မရွိဘူး။ က်မတို႔ ဘာလုပ္ေပးႏုိင္တာရွိလဲ။ လုပ္ေပးႏုိင္တာရွိရင္ က်မတို႔ လုပ္ေပးမယ္။ ဒုကၡသည္ေတြကို က်မတို႔ တတ္ႏိုင္သမွ် ကူညီပါတယ္။ NLD က သိတဲ့အတိုင္းပဲ။ သိပ္ၿပီး ခ်မ္းသာတဲ့ အဖဲြ႔အစည္းေတာ့ မဟုတ္ပါဘူး။

ဒါေပမဲ့ ဒုကၡသည္ေတြကို တတ္ႏုိင္သမွ် က်မတို႔ အကူ အညီေတြ ေပးတယ္။ ဟုိဘက္ ဒီဘက္ မခဲြျခားဘဲနဲ႔ က်မတို႔ အကူအညီေပးတယ္။ က်မတို႔ရဲ႕ အကူ အညီ ကို အုပ္ခ်ဳပ္ေရးဘက္ကပဲ ေတာင္းေတာင္း၊ တျခား အကူအညီေတာင္းႏုိင္ဘက္က ေတာင္းလို႔ က်မတို႔မွာ ေပးႏုိင္တဲ့အေနအထားမွာရွိရင္ေတာ့ က်မတို႔က အဆင္သင့္ပါပဲ။

source by : http://burmese.voanews.com